Rabu, 13 April 2011

Kisah Sebuah Pernikahan

aqad nikah
Hari pernikahanku. Hari yang paling bersejarah dalam hidup. Seharusnya saat itu aku menjadi makhluk yang paling berbahagia. Tapi yang aku rasakan gundah gulana. Betapa tidak. Di hari bersejarah ini tidak ada satupun sanak saudara yang menemaniku ke tempat mempelaiperempuan. Apalagi ibu.Beliau yang paling keras menentang perkahwinanku.
Masih kuingat betul perkataan ibu tempoh hari, “Jadi juga kau menikahi ‘bungkusan karung hitam’ itu ….?!?” Duh……, terasa luluh hatiku mendengar ucapan itu. Bagaimana tidak, calon isteriku disamakan dengan ‘bungkusan karung hitam’.
“Mungkin kamu sudah terkena sihir, Yanto. Macam mana kamu boleh menyukai seorang gadis hitam, gempal dengan wajah yang sama sekali tidak menarik dan cacat kakinya. Malahan lebih tua beberapa tahun berbanding kamu !!” sambung ibu lagi.
“Cukup ibu! Cukup! Jangan ibu menghina dia sekasar itu. Dia kan ciptaan Allah. Bagaimana jika Yang Maha Pencipta marah kepada ibu…?” Kali ini aku terpaksa membalas ucapan ibu dengan sedikit emosi. Rupanya ibu amat tersinggung mendengar ucapanku.
“Oh…. rupanya kau lebih memillih perempuan itu daripada keluargamu. Baiklah Yanto. Silakan kau menikah tapi jangan harap seorangpun dari kami ada di tempatmu saat itu. Dan jangan kau bawa perempuan itu ke rumah ini !!”
DEGG !!!!
cincin
“Yanto…. jangan terus kebingungan. Penghulu akan sampai sebentar lagi ,” teguran Ismail menghilangkan lamunanku.Segera kuucapkan istighfar dalam hati.
“Alhamdulillah penghulu sudah sampai. Bersiaplah …akhi,” sekali lagi Ismail memberi semangat padaku.
“Aku terima nikahnya,  Shalihah binti Mahmud  dengan mas kawin sepersalinan alat solat tunai !” Alhamdulillah lancar juga aku
mengucapkan aqad nikah.
“Ya Allah hari ini telah Engkau izinkan aku untuk meraih setengah agama.Mudahkanlah aku untuk meraih setengah yang lain.”
Di kamar yang amat sederhana. Di atas katil kayu ini aku terpegun lama. Memandang isteriku yang tengah tertunduk larut dalam lamunannya dan diam. Setelah sekian lama kami saling diam, akhirnya dengan membaca basmalah dalam hati kuberanikan diri untuk menyapanya.
“Assalamu’alaikum …. permintaan hafalan Qur’an abang bila mahu disemak, De’…?” tanyaku sambil memandangi wajahnya yang sejak tadi disembunyikan dalam tunduknya. Sebelum menikah, isteriku memang pernah meminta malam pertama hingga ke sepuluh agar aku membacakan hafalan Qur’an setiap malam satu juz. Dan permintaan itu telah aku setujui.
“Nanti saja dalam qiyamullail,” jawab isteriku, masih dalam tunduknya. Wajahnya yang berbalut kerudung putih, ia sembunyikan dalam-dalam. Saat kuangkat dagunya, ia seperti ingin menolak. Namun ketika aku beri isyarat bahawa aku suaminya dan berhak untuk melakukan itu , ia menyerah.
Kini aku terpegun lama. Benar kata ibu ..wajah isteriku ‘tidak menarik’. Sekilas fikiran itu muncul ….dan segera aku mengusirnya. Matanya berkaca-kaca menatap bola mataku.
“Bang, sudah saya katakan sejak awal ta’aruf, bahawa fizikal saya seperti ini. Kalau Abang kecewa, saya bersedia dan redha. Namun jika abang tidak menyesal beristerikan saya, mudah-mudahan Allah memberikan keberkatan yang banyak untuk abang. Seperti keberkatan yang Allah limpahkan kepada ayah Imam Malik yang ikhlas menerima sesuatu yang tidak ia sukai pada isterinya.Saya ingin mengingatkan abang akan firman Allah yang dibacakan ibu Imam Malik pada suaminya pada malam pertama pernikahan mereka,
” …Dan bergaullah dengan mereka (isterimu) dengat patut (baik). Kemudian apabila kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu, padahal Allah menjanjikan padanya kebaikan yang banyak.” (Surah An-Nisa:19)
Mendengar tutur kata isteriku, kupandang wajahnya yang penuh dengan air mata itu dalam-dalam. Aku teringat kisah suami yang rela menikahi seorang wanita yang memiliki kecacatan. Dari rahim wanita itulah lahir Imam Malik, ulama besar ummat Islam yang namanya abadi dalam sejarah.
lelaki berdoa
“Ya Rabbi aku menikahinya kerana Mu. Maka turunkanlah rasa cinta dan kasih sayang milikMu pada hatiku untuknya. Agar aku dapat mencintai dan menyayanginya dengan segenap hati yang ikhlas.”
Perlahan-lahan kudekati isteriku. Lalu dengan bergetar, kurangkul tubuhya dalam dakapanku. Sementara, isteriku menangis teresak-esak dalam wajah yang masih menyimpan segumpal keraguan.
“Jangan memaksakan diri untuk ikhlas menerima saya, bang. Sungguh… saya bersedia menerima keputusan apapun yang terburuk,” ucapnya lagi.
“Tidak…De’.Sungguh sejak awal niat abang menikahimu kerana Allah. Sudah teramat bulat niat itu. Hingga abang tidak menghiraukan ketika seluruh keluarga memboikot untuk tidak datang tadi pagi,” terangku sambil menggenggam erat tangannya.
Perlahan-lahan malam telah naik ke puncaknya . Dalam lengangnya bait-bait do’a kubentangkan pada Nya.
“Robbi, tidak dapat kumenolak bahawa kecantikan wanita dapat mendatangkan cinta buat laki-laki. Namun telah kutepis memilih isteri kerana rupa yang cantik kerana aku ingin mendapatkan cintaMu. Robbi saksikanlah malam ini akan kubuktikan bahawa cinta sejatiku hanya akan kupasrahkan pada-Mu.Oleh itu, pertemukanlah aku dengan-Mu dalam Jannah-Mu !”
Aku berengsot menuju pembaringan yang amat sederhana itu. Lalu kutatap raut wajah isteriku dengan segenap hati yang ikhlas. Ah, .. sekarang aku benar-benar mencintainya. Kenapa tidak? Bukankah dia wanita solehah sejati. Ia sentiasa menegakkan malam-malamnya dengan munajat panjang padaNya.Ia sentiasa menjaga hafalan KitabNya. Dan sentiasa melaksanakan puasa sunnah Rasul Nya.
“…dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah. Mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya pada Allah …” (Surah Al-Baqarah:165)
=========================================
Ya Allah sesungguhnya aku ini lemah , maka kuatkanlah aku dan aku ini hina maka muliakanlah aku dan aku fakir maka kayakanlah aku wahai Dzat yang maha Pengasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan